Readly i avtal med Svenska Dagbladet

Readly, den europeiska marknadsledaren inom digitala magasin, och Svenska Dagbladet, en av Sveriges största dagstidningar, ingår ett samarbete för att ge Readlys prenumeranter digital tillgång till dagstidningen från och med 13 oktober. Hittills i år har Readlys utbud av dagstidningar vuxit med över 200 titlar från bland annat tyska Axel Springer och brittiska Reach plc.

Förutom utökad räckvidd kommer Svenska Dagbladet även få tillgång till Readlys användardata och annonsstatistik vilken idag omfattar mer än 50 miljarder datapunkter.  Uppgifter såsom antalet unika besökare, lästid för sidor, antal klick på annonslänkar och tid som tillbringas på länkade webbplatser, kan bidra till tidningens optimering av innehåll och annonsutrymme.

– Det är väldigt roligt att Svenska Dagbladet nu också finns att ta del av för Readlys prenumeranter, det gör att fler får möjlighet att upptäcka Svenska Dagbladet och den journalistik vi står för. Vi tror att Readlys prenumeranter vill ha flera perspektiv och är nyfikna på att utforska omvärlden. Bra journalistik kostar och tillsammans med Readly har vi hittat en modell som både stärker läsaren och gör att vi kan fortsätta utveckla journalistiken, säger Petter Lorentzon, chef för Consumer Business på Svenska Dagbladet.

Readlys prenumeranter kan genom samarbetet läsa Svenska Dagbladets tidning digitalt.

– I förlängningen tror vi att det här också kommer att leda till att ännu fler tecknar en prenumeration på SvD och kan ta del av hela vårt innehåll, säger Petter Lorentzon.

– Vår data visar att många användare uppskattar att läsa en kombination av olika dagstidningar för att få ta del av flera nyheter från olika perspektiv. Vi är glada att kunna erbjuda våra prenumeranter Svenska Dagbladet och mer kvalitetsjournalistik som kan attrahera ännu fler läsare. Readlys fokus på att utöka utbudet inom dagspress har visat sig vara ett steg i rätt riktning eftersom var femte utgåva som öppnas på Readly, globalt sett, är en dagstidning. Vi satsar nu på att få in fler regionala tidningar där ett antal förlag i Storbritannien och Tyskland redan är ombord, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.

Den totala genomsnittliga lästiden för dagstidningar har ökat med cirka 20 procent på Readlys kärnmarknader Tyskland, Storbritannien och Sverige sedan 2020 fram tills idag. Readly har haft dagstidningar sedan 2013, men inledde ett strategiskt fokus på att öka utbudet av dagspress under 2021. Totalt på alla marknader finns 38 nationella tidningar och 220 regionala titlar, inklusive lokala upplagor, tillgängliga. Bland förlagen återfinns The Guardian news & Media (UK), Reach plc (UK) och Axel Springer (DE). Visst utbud finns även från förlag i Österrike, Schweiz, Irland och Indien.

– Under de senaste två åren har fler och fler prenumeranter upptäckt dagstidningar på vår plattform och skapat vanan att läsa dem hos oss dagligen. Vi hoppas se den genomsnittliga lästiden gå upp ytterligare ju fler tidningstitlar vi lägger till, avslutar Daniel Hamrin.

För mer information, vänligen kontakta:
Linnéa Aguero, PR & Kommunikationschef på Readly
+46 725 03 32 31, linnea.aguero@readly.com

Petter Lorentzon, Director of Consumer Business på Svenska Dagbladet
+46 70 892 24 96, petter.lorentzon@svd.se

Om Svenska Dagbladet
Svenska Dagbladet är en av Sveriges ledande morgontidningar med en daglig räckvidd på 816 000* läsare. SvD utvecklar journalistiken för att ge koll på det viktigaste i bruset, förståelse för de avgörande frågorna och guidning att lita på. Alltid med läsaren i fokus. Tidningen kommer ut digitalt och på papper, men når också hundratusentals läsare via poddar och nyhetsbrev.
(*Orvesto konsument 2022)

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 7 500 nationella och internationella magasin och tidningar inklusive utbudet hos ePresse. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1 200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av tidnings- och magasinindustrin. Under 2021 uppgick omsättningen till 466 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm Midcap. För mer information, besök https://corporate.readly.com