Magasinappen Readly satsar på kurerat innehåll – lanserar ‘Readly Articles’

Den digitala prenumerationstjänsten Readly tar ett nytt kliv mot att göra det ännu lättare för läsarna att upptäcka relevant innehåll från olika publicister. Ett kurerat flöde av handplockade artiklar från Readlys cirka 800 svenska titlar har nu lanserats i appen.

– Vi kan på kort tid redan dra spännande slutsatser om läsarbeteendet på artikelnivå, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.

– Genom att synliggöra vårt innehåll på artikelnivå digitalt via Readly öppnas en möjlighet att nå ut till helt nya läsare som kan upptäcka våra texter, lära känna våra skribenter och bygga en relation med våra varumärken. Vi ser fram emot att testa och utveckla detta tillsammans med Readly under året, säger Johan Taubert, Förlagsdirektör Egmont Publishing AB.

Readly Articles lanserades i Storbritannien under hösten 2019 och nu finns funktionen även tillgänglig i Sverige. Först ut bland de svenska förlagen att synliggöra sitt innehåll på artikelnivå är Egmont, Aller, Stiftelsen Forskning & Framsteg och Vetenskapsmedia.

– Artikelflödet gör det inte bara lättare för prenumeranter att upptäcka relevant innehåll och nya titlar. Vi ser också ett tydligt mönster där äldre artiklar, vissa över ett år gamla, fortfarande är populära. Det påvisar en longtail-effekt tack vare det digitala formatet. För förlaget innebär det nya och fler läsare, men också en potentiell intäkt på tidigare nummer som i fysisk butik tas från hyllan, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.

Lanseringen är ett led i Readlys strategi att förenkla upptäckandet av kvalitativt journalistiskt innehåll och satsa på det mobilanpassade formatet. Readlys utbud växer kontinuerligt och idag distribueras 120 000 titlar i digitalt format.

– Den genomsnittliga lästiden av artiklar i vårt kurerade flöde bekräftar att Readlys användare uppskattar att läsa utvalda reportage och intervjuer via det mobila formatet. Genom att rekommendera inspirerande, relevant innehåll gör vi det enklare för läsare att navigera och hitta nya favoriter, säger Nima Boustanian, produktchef på Readly.

Readly Articles finns nu tillgängligt i mobilappen och kommer i ett nästa steg att anpassas för läsplattor. Funktionen hittas på Readly-appens startsida under fliken ‘Upptäck’.