Readly lanserar begreppet “magasincirkel” tillsammans med Underbara Clara

Bokcirklar är populära, men finns de för tidskrifter? Nu vill Readly ta trenden till magasinvärlden tillsammans med bloggaren och skribenten Underbara Clara, där hennes följare bjuds in att diskutera utvalda artiklar och magasin direkt med henne i sommar.

Under juli kommer Underbara Clara varje vecka att välja ut artiklar eller reportage utifrån ett utvalt tema som röstas fram av hennes följare. I bloggen kommer hon att berätta om vad hon läser just nu, sina tankar kring innehållet och lästips.

– Det känns väldigt kul att få vara först ut med att testa magasincirkelkonceptet. Det kortare läsningen av reportage och intervjuer i magasin skapar utrymme för att välja nya ämnen varje vecka och kräver inte en lika stor investering i tid som en bok. En aktivitet som är både avslappnande och spännande att återkomma till under sommaren, säger Clara Lidström, grundare av Underbara Clara.

Clara kommer även bjuda in sina följare till att dela med dig av sina tankar i kommentarsfältet på bloggen och Instagram.

Vi älskar vad bokcirklar tillför till läsningen och ville överföra denna magi till magasinens värld. Ett mer socialt och reflekterande sätt att läsa tidningar som är perfekt att testa under hemestertider när vi behöver tänka lite utanför boxen för att ta vara på vår lediga tid på bästa sätt. Clara med sin inbjudande energi och erfarenhet av storytelling och författarskap är en utmärkt avsändare för detta. Med magasincirklar vill vi öka konsumtionen av journalistiskt innehåll och att fler upptäcker intressant läsning ur både svenska och internationella magasin, säger, Linnéa Aguero, PR  och kommunikationschef på Readly.

I sommar uppmanar både Underbara Clara och Readly svenskarna till att starta sina egna magasincirklar.

Så här fungerar en magasincirkel:

• Samla ihop en grupp med lässugna vänner.
  • Bestäm hur ofta ni ska ses eller höras för att diskutera.
  • Välj ett tema och hitta ett (eller flera) reportage, artiklar eller intervjuer som ni vill djupdyka i.
  • Diskutera den kunskap, nya insikter och inspiration som ni samlat på er, och välj tillsammans ett nytt tema för nästa omgång.

– Då både social kontakt och resande kommer vara lite mer begränsade än vanligt i sommar är det viktigt att ta vara på vår tid, och inte till exempel fastna i planlöst scrollande i sociala medier. Att starta en magasincirkel är en perfekt aktivitet för att slappna av med intressanta artiklar, inspireras av reportage från världens alla hörn eller helt enkelt drömma sig bort bland våra tusentals magasin, säger, Linnéa Aguero, PR  och kommunikationschef på Readly.

Om Underbara Clara:
Clara Lidström är född 1986, bor på en gård på Västerbottens landsbygd, och är skribent, författare, fotograf och stylist. Hon skriver bloggen UnderbaraClara som är en av Sveriges absolut största bloggar. Arbetar som författare och fotograf och driver produktionsbolaget UnderbaraClara AB. Hon medverkar även regelbundet i SVT och Sveriges Radio som nyhetsspanare och paneldeltagare.