Readly utökar sitt tyska utbud av regionala dagstidningar

Det tyska utbudet av dagstidningar växer på Readly, den europeiska marknadsledaren för digitala magasin och tidningar. Nu finns alla 20 lokala upplagorna av tidningen "Bild", "Welt am Sonntag"-upplagorna för Hamburg, Bayern och Nordrhein-Westfalen och alla de 16 lokala upplagorna av Sächsische Zeitung från TAG24 NEWS Deutschland. Att bredda utbudet av dagstidningar fortsätter att vara ett strategiskt fokus för Readly i DACH-regionen.

Med det senaste tillskottet har läsarna tillgång till sju nationella tyska tidningar och 52 regionala titlar, inklusive lokala upplagor. Readly erbjuder nu sina läsare från hela Tyskland tillgång till nyheter från sin region. Dagstidningar har funnits på Readly sedan 2013, men ett strategiskt fokus för att utöka utbudet inleddes 2021. Totalt på alla marknader finns över 37 nationella tidningar och 220 regionala titlar, inklusive lokala upplagor, tillgängliga.

– Ett av våra fokusområden är att förse våra användare med ett brett utbud av tidningar, som är balanserat och inkluderar lokala och regionala nyheter. Vår data visar att det finns en växande aptit för nyhetsinnehåll på plattformen och tidningar som B.Z, WELT, Rheinische Post och Sächsische Zeitung är populära bland läsarna. Sedan tidningar tillkom har den genomsnittliga lästiden per månad ökat. Datan pekar på att detta har en positiv effekt på magasinläsningen i sammanfallande kategorier som Nyheter & Politik och Ekonomi & Affärer där läsekretsen just nu ökar, förklarar Jan-Sebastian Blender, Head of Content på Readly.

Användare kan hitta de lokala utgåvorna i kategorin Dagstidningar i Readly-appen eller genom att söka på titlarna. Om användare till exempel söker efter titeln BILD visas de enskilda lokala utgåvorna av publikationen för Baden-Württemberg, Dresden, München, Westfalen etc. direkt på resultatsidan. Den användardata som genereras kring regional läsning är värdefull information för förlagen och inkluderas i de officiella räckviddssiffrorna.

- Med våra analysverktyg kan förlagen få bättre insikter om sina målgrupper och hur läsbeteendet ser ut i olika regioner. Kanske når deras utgåvor i exempelvis Bayern i första hand en äldre läsekrets, medan den i Brandenburg tenderar att nå en yngre målgrupp. Förlagen kan använda kunskapen för att anpassa och leverera sitt erbjudande på ett ännu mer skräddarsytt och pricksäkert sätt, säger Jan-Sebastian Blender.

Från och med idag kommer de nya regionala titlarna, samt tillägget av den kulturpolitiska veckotidningen från Österrike "Die Furche", att finnas tillgängliga på Readly tillsammans med 6 300 andra magasin och dagstidningar som en del av den digitala "allt-du-kan-läsa"-prenumerationen.

Linnéa Aguero, Head of Communications & Sustainability
linnea.aguero@readly.com, 0725-03 32 31

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 7 500 magasin och tidningar, inklusive ePresses katalog. Readly har prenumeranter i mer än 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasinindustrin. Under 2021 uppgick omsättningen till 466 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm Midcap. För mer information, besök https://corporate.readly.com