Readly välkomnar 71 franska regionala dagstidningar

Readly, den europeiska marknadsledaren inom digitala magasin och tidningar,  stärker sitt växande franska innehåll med 71 regionala dagstidningar. På plattformen fortsätter utbudet av dagstidningar att expandera i flera länder och inkluderar nu flera av de mest populära titlarna från kärnmarknaderna Tyskland, Storbritannien, Sverige och Frankrike. Med det senaste tillskottet fortsätter Readly att möta behoven hos sina fransktalande prenumeranter genom att förse dem med internationella, nationella och lokala nyheter i linje med deras önskemål.

Readly lanserades i Frankrike i november 2022 med drygt 400 titlar och har sedan dess fortsatt att utöka det franska innehållet till över 550 titlar. Den strategiska satsningen inom regionala och lokala tidningar inleddes 2021 och är särskilt viktig i Frankrike. Här visar Readlys konsumentundersökning att 65 procent av de franska prenumeranterna uppger regionala nyheter som en av de tre kategorier av tidningar som de läser regelbundet.

Den stora efterfrågan på lokala nyheter kan vara resultatet av att allt fler konsumenter söker pålitligt innehåll från närbelägna mediahus. Enligt en YouGov-undersökning på uppdrag av Readly är 65 procent av konsumenter i Frankrike oroliga för spridningen av falska nyheter och 42 procent tycker det är mycket viktigt att konsumera verifierad och pålitlig journalistik.

– Verifierad journalistik och pålitlig nyhetsrapportering är av största vikt för våra prenumeranter och vi är mycket glada över att välkomna ett så brett utbud av regionala tidningar till vår plattform. Under 2022 lästes Readlys utbud av dagstidningar så mycket som 34 miljoner gånger globalt. Vi ser fram emot att bidra med betydande räckvidd till dessa nya titlar tack vare vår internationella publik, säger Jean-Frédéric Lambert, Managing Director, Readly France.

Readlys portfölj av dagstidningar inkluderar idag 43 nationella och 247 regionala dagstidningar från åtta marknader totalt. Under 2022 ökade den genomsnittliga lästiden per månad för dagstidningar på Readly med 23 procent jämfört med föregående år.

– Vår data visar att tillgången till dagstidningar på Readly ökar läsengagemanget, både i total lästid och genomsnittlig lästid, och vi har sett en betydande ökning av prenumeranter som använder vår app dagligen på ett antal marknader. Vi ser också en positiv effekt på magasinläsningen, men även en distinkt grupp som bara läser dagstidningar, säger Jean-Frédéric Lambert.

De franska dagstidningarna finns nu tillgängliga på Readly tillsammans med mer än 7000 titlar som en del av allt du kan läsa erbjudandet.

Undersökningar:

• Readly/ePresse kundundersökning, 981 respondenter i Frankrike, oktober-november 2022.
  • YouGov undersökning, 1033 respondenter i Frankrike, ålder 18+, 25-30 november 2021.
  • Readly Trends Report 2022

För mer info
Linnéa Aguero, kommunikationschef, 0725-03 32 31, linnea.aguero@readly.com

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 7000 magasin och tidningar. Readly har prenumeranter i mer än 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasinindustrin. Under 2022 uppgick omsättningen till 592 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm. https://corporate.readly.com