Undersökning: svenskar semestrar helst i Sverige

Den senaste undersökningen av tidning och magasin-appen Readly visar att närmare 44 procent av svenskar väljer att hemestra istället för att åka utomlands i år - det skiljer sig markant i jämförelse med andra europeiska länder som i år väljer att resa utomlands.

Med semestertider äntligen här är det ingen överraskning att svenskarna ivrigt planerat sin efterlängtade ledighet. Enligt en Yougov undersökning av digitala tidings och magasinappen Readly planerar hela 72 procent av svenskarna att ta semester under sommaren i år. Men efter flera år med reserestriktioner orsakade av Covid, och nu inflation och en svag krona, verkar trenden bland svenskar hålla i sig och nästan hälften av de tillfrågade svenskarna (44 procent) väljer att semestra i Sverige istället för utomlands.

Närmare en femtedel (21 procent) av svenskar kommer att njuta av det bästa av båda världarna och planerar semester både i Sverige och utomlands, medan 18 procent svarade att de endast planerat utomlands semester enligt YouGov-undersökningen för Readly. En tiondel av av de tillfrågade (13 procent) hade ännu inte bestämt sig, och 15 procent av svenskar svarade att de inte hade för avsikt att ta semester alls, visade undersökningen.

Enligt undersökningen prioriterar svenskarna främst avslappning under semestern, tätt följt av att upptäcka nya platser och utforska roliga aktiviteter.

Readlys egen data visar att svenskarnas läsintresse inom kategorin  “Resor” har ökat med 9 procent under det andra kvartalet i år, jämfört med samma kvartal året innan. Sökorden i appen har också gett en indikation kring svenskarnas prioritering i år med husbil, båt och Skåne i topp.

Vi har sett ett stort intresse för våra resemagasin och artiklar om olika resmål sedan några månader tillbaka när semesterplaneringen är högt upp på allas agenda. Det glädjer oss att så många av våra användare finner information för sina semestrar genom Readly. Vår data visar att många söker efter inspiration inom Sverige i år med camping och husvagnar i topp, samt några av landets vackraste semesterorter bland sökorden - vilket inte förvånar mig, då det finns oändligt med fantastiska smultronställen att upptäcka i Sverige under sommaren, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållsansvarig på Readly.

Topplista på semester sökord i Readly appen:

1. Husbil
  2. Båt
  3. Skåne
  4. Camping
  5. Fiske
  6. Åre runt
  7. Solkräm
  8. Gotland
  9. Tåg
  10. Sevärdheter i Sverige

I Readlys undersökning framgår det att svenskarna skiljer sig jämfört med andra europeiska länder. I Storbritannien svarade 42 procent att de skulle resa utomlands i sommar, i Tyskland var det 44 procent och i Nederländerna svarade hela 56 procent att de inte hade för avsikt att stanna i landet under sommarsemestern. Endast Italien och Frankrike hade högre hemestrande populationer än Sverige med 62 respektive 56 procent av respondenter som svarade att de inte skulle resa utomlands i år.

Om undersökningen

Undersökningen är utförd av YouGov. Totalt 1010  svenskar över 18 år intervjuades genom CAWI-metoden under perioden 24-28 mars 2023.

För mer information:

Amelie Argenti, amelie.argenti@readly.com, +46 733 92 42 63

Om Readly:

Readly är en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 7000 nationella och internationella magasin. Bolaget är idag en ledande aktör inom digitala magasinprenumerationer i Europa med användare på 50 marknader. I samarbete med 1200 förlag över hela världen digitaliserar Readly magasinindustrin. Vårt syfte att tillföra inspiration och insikt till människors dagliga liv och skapa meningsfulla stunder av avkoppling. Under 2022 distribuerade Readly cirka 286 000 utgåvor av magasin och tidningar som har lästs 146 miljoner gånger. www.readly.com