1 av 5 kan tänka sig äta insekter – så öppna är svenskarna för framtida mattrender

Futuristisk och miljövänlig mat blir allt mer populärt med nya varumärken och restauranger som serverar allt från gräshoppor till alger. Nyligen stod det dessutom klart att vissa insekter nu får säljas som livsmedel i Sverige – men vad är egentligen svenskarnas inställning till att testa den nya trenden? Statistik från magasinappen Readly visar bland annat att nästan 1 av 5 svenskar kan tänka sig att äta insekter.

Allt-du-kan-läsa-tjänsten Readly, som erbjuder över 5000 olika svenska och internationella magasin har sett ett ökat intresse för matlagning och matmagasin det senaste året. Tillsammans med Yougov har Readly därför undersökt hur villiga svenskarna är att äta allt från insekter till 3D-printad mat. Listan toppas av alger, som en av tre svenskar kan tänka sig att testa, följt av labbodlat kött och fisk som en av fyra kan tänka sig, och insekter som nästan en av fem svenskar kan tänka sig att äta.

Vi tycker resultatet visar på en överraskande positiv inställning till vad framtidens mat kan komma att handla om.
Det är förstås ett ämne som det talats om mycket under lång tid men nu börjar alternativen hitta till allt fler webbshoppar och återfinns i recepten folk läser om i matmagasinen. Med tusentals magasin erbjuder Readly mängder av inspiration för att mätta aptiten och vi har noterat att detta tema har ökat i popularitet, säger Linnéa Aguero, PR och kommunikationschef, Readly.

Undersökningen visar även att det är viktigt för svenskarna att äta miljövänligt och mer än hälften, 62 procent, tycker att det är viktigt att vara medvetna om vad de äter. När det kommer till valet av mat anser 48 procent att lokalproducerat är en av de viktigaste faktorerna, och 20 procent menar att det är viktigt att maten är ekologisk. Fokuset för många av de kreativa futuristiska maträtterna är just att minska klimatavtrycket, vilket kan tala för genrens popularitet.

Utöver tusentals traditionella recept på Readly har ett antal insektsbaserade recept dykt upp på plattformen de senaste åren, med bland annat bananbröd och chokladmuffin innehållande gräshoppor.

Vi kan konstatera att Readlys läsare främst favoritmarkerar och sparar recept som kladdkakor och klassiska grytor, så insektsbaserade rätter är inget som landat på topplistorna ännu, men vi följer trenden och får se om det förändras i samband med denna uppdatering från Livsmedelsverket, säger Linnéa Aguero, PR och kommunikationschef, Readly.

Topplista – så många av svenskarna kan tänka sig att testa...

1. Alger (34 %)
  2. Labbodlat kött och fisk (25 %)
  3. Insekter (17 %)
  4. DNA-baserad diet (17 %)
  5. Ätbara vattenflaskor (16 %)
  6. 3D-printad mat (11 %)

Om undersökningen

Undersökningen är utförd av YouGov på uppdrag av Readly. Totalt 7433 intervjuer har utförts i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Italien och Australien 22–30 juni 2020.

Readly är en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till närmare 5000 nationella och internationella magasin - allt i en app. Bolaget, som grundades av Joel Wikell i Växjö 2012, är idag en ledande aktör inom digitala magasinprenumerationer i Europa med användare på 50 marknader. I samarbete med 800 förlag över hela världen digitaliserar Readly magasinindustrin. Vårt syfte är ta magasinens magi in i framtiden så att kvalitativt innehåll förblir något som upptäcks och lever vidare. Under 2019 distribuerade Readly över 120 000 utgåvor av magasin och tidningar som har lästs 83 miljoner gånger. www.readly.com