Readly ingår avtal med Aftonbladet

Readly, den europeiska marknadsledaren inom digitala magasin, och Aftonbladet, Sveriges största kvällstidning, presenterar idag ett utökat förlagssamarbete som innebär att Readlys prenumeranter kan läsa Aftonbladet och Sportbladet från och med 2 oktober. Sedan tidigare finns sex titlar samt helgbilagor från Aftonbladet på Readlys plattform.

Inom ramen för samarbetet får Aftonbladet, förutom utökad räckvidd, även tillgång till Readlys data- och annonsstatistik vilken idag omfattar 25 miljarder datapunkter.  Uppgifter såsom antalet unika besökare, lästid för sidor, antal klick på annonslänkar och tid som tillbringas på länkade webbplatser, kan bidra till tidningens optimering av innehåll och annonsutrymme.

– Flera av Aftonbladets magasin tillhör de mest lästa på Readly och vi är glada att nu kunna erbjuda Aftonbladet och Sportbladet på plattformen för att nå ut till ännu fler läsare. Samtidigt är detta ett strategiskt beslut där vi ser affärsmöjligheter förknippade med den data Readly genererar för att bättre förstå läsarnas beteende och läsvanor, säger Michael Fristedt, affärschef på Aftonbladet.

– Samarbetet mellan Aftonbladet och Readly har varit givande under flera års tid. Vi gläds åt det utökade partnerskapet där vi kan erbjuda våra läsare kvällstidningen och ytterligare ett skäl att använda Readly varje dag. Efterfrågan bland våra läsare är stor och vi ser fram emot att bidra till att öka Aftonbladets räckvidd. Med den stora mängd data vi tillgängliggör ser vi också en stor potential framledes att stärka Aftonbladets insiktsbaserade optimering av hela affären, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.

Tidigare i år anslöt sig också brittiska förlaget ESI Media till Readly med de ledande London-baserade dagstidningarna Evening Standard och The Independent, samt det österrikiska förlaget Standard Verlagsgesellschaft M.B.H. med dagstidningen Der Standard-Kompakt. Readlys data pekar på att dags- och kvällstidningar på plattformen bidrar till att det dagliga användandet av Readly ökar samt driver läsning även till magasintitlarna. I juni 2020 använde i snitt 41 procent av användarna Readlys tjänst varje dag globalt sett.

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till närmare 5 000 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i mer än 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 800 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasinindustrin. Under 2019 uppgick omsättningen till 265 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm Midcap. För mer information, besök gärna https://corporate.readly.com.

Om Aftonbladet

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Lands-organisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.

För mer information, vänligen kontakta:

Linnéa Aguero, PR & Kommunikationschef på Readly
+46 725 03 32 31, linnea.aguero@readly.com