Readlys kampanj slog rekord och får uppföljare i sommar

Digitala magasinappen Readlys kampanj “Tid över? Ta vara på den.” lanserades i mars för att betona värdet av meningsfull skärmtid. Som resultat av kampanjen, i kombination med rådande pandemitider då allt fler vänder sig till digitala tjänster, har magasinappen sett trafikrekord på sin plattform. Nu lanseras uppföljaren som riktas till sommarens hemesterfirare.

Kampanjen “Tid över? Ta vara på den.” lanserades i flertalet länder, bland annat Sverige, Tyskland och Storbritannien den 30 mars i digitala kanaler, samt TV och OOH.

Med omkring 5 000 nationella och internationella titlar på över 16 språk, belyste Readly det faktum att tiden vi spenderar på att scrolla i sociala medier kan ersättas med mer meningsfull skärmtid – som att läsa kvalitativt innehåll från de 800 förlagen på Readlys plattform.

Kampanjen, som var bland Readlys största, genererade rekordantal besökare på plattformen, bland både befintliga kunder och nya användare, och fick stort genomslag bland Readlys målgrupp. Enligt en analys från Nepa visar resultaten att både “Liking”, där Readly låg bland topp 15% av kampanjer, och “Impact” låg långt över benchmark.

- Vårens kampanj har slagit rekord och fått fint genomslag och ett mycket bra bemötande. I kombination med isoleringen som uppstod till följd av coronaviruset har vi sett ett starkt ökat intresse för att söka underhållning, inspiration och kunskap via Readly, säger Chief Growth Officer, Cecilia von Krusenstierna, Readly.

Den 22 juni följer Readly upp med en sommarupplaga av kampanjen som bygger på virala klipp som är typiskt kända för att få mycket visningar i sociala medier.

- Det här är helt rätt tid för oss att satsa. Readly är en del av home entertainment sektorn som uppvisat stort uppsving under pandemin. Sommaren är också den perfekta tiden för att slappna av med intressanta artiklar, inspireras av reportage från världens alla hörn eller helt enkelt drömma sig bort bland våra tusentals magasin, säger Chief Growth Officer, Cecilia von Krusenstierna, Readly.

Om kampanjen:
Kampanjen pågår under fem veckor, huvudsakligen digitalt via YouTube, webb-tv, sociala medier och display. På nyckelmarknaderna Sverige och Tyskland kommer kampanjen även synas på TV. Kampanjfilmerna och de taktiska uttagen kommer att vara synliga i sociala och digitala kanaler och även inkluderas på Readlys övriga fokusmarknader: Storbritannien, Nederländerna, Italien, Österrike, Schweiz, Irland och USA.

Kampanjfilmer:

Arbetsgrupp: